Wednesday, April 24, 2019

TOPIK 8: STRATEGI PENGURUSAN BILIK DARJAH


UNSUR FIZIKAL BILIK DARJAH
  • Bilik pembelajaran atau bilik darjah  merujuk kepada tempat di sekolah yang dijadikan sebagai tempat berlakunya proses pengajaran dan pembelajaran. Di dalam bilik pembelajaran selalunya akan dilengkapi dengan peralatan atau kemudahan seperti meja belajar murid beserta kerusi dan turut disediakan untuk guru. Di dalam bilik darjah juga dilengkapi dengan papan putih atau papan hitam untuk kegunaan sepanjang proses pengajaran dan pembelajaran. Ia juga berubah-ubah mengikut perkembangan idea pendidikan dari semasa ke semasa.
KONSEP BILIK DARJAH
  • Diklasifikasikan mengikut perbezaan ciri dan fungsinya. Antaranya Bilik Darjah yang terdapat dalam konsepnya ialah:
  1. Bilik Darjah Tradisi : Selalunya pelajar yang mempunyai masalah pendengaran atau penglihatan akan diberikan keutamaan untuk duduk di barisan paling hadapan. Ia juga di susun berpusatkan guru. Aktiviti murid secara berkumpulan jarang dilakukan.
  2. Bilik Darjah KBSR : Susunan kerusi dan meja mengikut kaedah berkumpulan. Strategi pengajaran berpusatkan murid. Banyak interaksi berlaku antara muird dan guru dan menggunakan alat bantuan mengajar. 
  3. Bilik Darjah Mata Pelajaran Khas : Dilengkapi dengan pelbagai jenis alatan. Susunan kerusi dan meja diubahsuai untuk membuat kerja amali. Sudut bilik dilengkapi dengan perabot dan almari untuk menyimpan peralatan. Kemudahan tambahan seperti sinki dan paip air juga disediakan.
  4. Bilik Darjah Terbuka : Merupakan persekitaran untuk aktiviti berkumpulan mahupun aktiviti individu secara serentak. Bilik darjah ini tidak mementingkan kurikulum kerana selalunya murid bebas untuk memilih, merancang dan melaksanakan aktiviti pembelajaran yang diminati. Malah untuk bilik darjah ini ujian dan peperiksaan tidak diutamakan kerana lebih memfokuskan kepada murid bebas memilih kumpulan untuk melakukan aktiviti bersama mahupun melakukan aktiviti projek secara individu.

ASPEK FIZIKAL BILIK DARJAH


1. KEBERSIHAN
  • Persekitaran yang bersih contoh lantai tiadasampah, tingkap tiada habuk dan tong sampah tidak dibiarkan penuh. Pakaian murid jugaperlu bersih dan kemas.
2. KESELAMATAN
  • Mempuyai pelan keselamatan kebakaran Semuaalatan dan bahan di dalam bilik darjah perlu selamat digunakan. Persekitaran bilik darjahtidak mendatangkan bahaya hingga melibatkan kemalangan.
3. PENGGUNAAN KEMUDAHAN
  • Digunakan dengan baik tanpa melakukan pembaziran .Guru juga perlu membuat perancangan yang rapi berkaitan dengan susun atur di bilik darjah. Susunan yang baik seharusnya membolehkan guru memerhati semua pelajarnya dan seterusnya dapat mengendalikan bilik darjah dengan mudah. Ruang yang kerap digunakan sepatutnya tidak mempunyai sebarang bentuk halangan dan mudah dilalui. Pelajar juga perlu berada di dalam kedudukan yang selesa di mana mereka boleh melihat guru ataupun sebarang persembahan pengajaran oleh guru tanpa perlu berpaling ataupun bergerak ke mana-mana. Bahan yang kerap digunakan di dalam bilik darjah seperti buku rujukan dan kad kebenaran keluar bilik darjah sepatutnya ditempatkan di tempat yang mudah diambil apabila diperlukan. Selain daripada itu, perhiasan yang tidak keterlaluan di dalam bilik darjah juga perlu difikirkan oleh guru untuk meningkatkan keceriaan bilik darjah dan seterusnya meningkatkan motivasi dalaman guru dan pelajar untuk proses pengajaran dan pembelajaran.
STRATEGI PENGURUSAN BILIK DARJAH

  • SAIZ BILIKBagi memastikan keselesaan murid ketika proses pengajaran dan pembelajaran setiap kelas  telah di tetapkan ukuran dan jumlah murid yang sesuai untuk memberi ruang yang cukup untuk melakukan pergerakan dan menjalankan sebarang aktiviti.
  • SUSUNAN BILIK DARJAHBagi memastikan keselesaan murid ketika proses pengajaran dan pembelajaran setiap kelas  telah di tetapkan ukuran dan jumlah murid yang sesuai untuk memberi ruang yang cukup untuk melakukan pergerakan dan menjalankan sebarang aktiviti. Penting untuk membuat susunan bilik darjah yang baik kerana ia boleh mempengaruhi faktor psikososial murid dan gaya pengajaran guru. Susunan bilik darjah juga seharusnya memberi kemudahan kepada murid bagi menjalankan aktiviti pembelajaran berpusatkan murid dan aktiviti kumpulan.
RUMUSAN
Rumusannya, susun atur di dalam bilik darjah juga boleh membantu seseorang pelajar untuk menjadi aktif dan bersemangat ketika sesi pembelajaran. Dalam strategi menguruskan bilik darjah, guru merupakan salah satu penggerak dan rujukan kepada pelajar dalam menentukan suasana dan kelancaran pembelajaran yang selesa dan kondusif. 

No comments:

Post a Comment

TOPIK 14: PENGURUSAN ALAM PEMBELAJARAN.

DEFINISI PENGURUSAN ~  Pengurusan bermaksud satu proses untuk mendapatkan penyertaan dan kerjasama dari semua ahli untuk mencapai matla...