Thursday, April 25, 2019

TOPIK 10: PENGURUSAN PENASIHATAN MURID.


DEFINISI PENASIHATAN MURID.

  • Pengurusan Penasihatan Murid ini secara keseluruhannya  terdiri daripada 3 komponen utama iaitu bimbingan, penasihatan dan mentoring. Pengurusan bermaksud satu proses sosial yang dibentuk dan disusun bagi mewujudkan kerjasama, penyertaan, penglibatan ahli-ahli dalam sesebuah organisasi untuk mencapai objektif yang telah ditetapkan. Penasihatan pula ditakrifkan sebagai ajaran, petunjuk yang baik, peringatan, menyusulkan, mengesyorkan ataupun menganjurkan kepada seseorang tentang sesuatu perkara. Mentoring pula membawa maksud proses menolong yang berlaku antara individu yang berpengalaman dalam satu aspek dengan individu yang lebih muda dalam aspek berkenaan bagi mencapai objektif yang telah digariskandan juga merupakan kemudahan yang diberikan kepada pelajar dalam menguruskan kehidupan mereka di sekolah.
PROSES BIMBINGAN DAN PENASIHATAN.

  • Terdapat lima fasa yang berkaitan dengan proses tersebut. Antaranya ialah fasa pertama yang dikenali sebagai fasa kesedaran guru sebagai pembimbing dan penasihat pelajar. Pihak pengurusan sekolah sepatutnya menerima konsep ini berbanding dengan guru-guru kerana pihak pengurusan memainkan peranan dalam mencorakkan sahsiah seorang pelajar. Penekanan haruslah diberikan kepada guru yang mengajar kerana mereka lebih rapat dan lebih arif mengenai perwatakan, perangai dan cara bergaul pelajar-pelajar mereka berbanding guru yang tidak mengajar. Seterusnya , fasa ke dua pula berkaitan dengan menguasai kemahiran asas bimbingan dan penasihatan. Pada tahap ini, semua guru dibantu dan diterapkan dengan beberapa kemahiran asas bimbingan dan penasihatan melalui pelbagai kaedah seperti menghadiri kursus, seminar dan bengkel khas bagi memberi mereka ilmu serba sedikit tentang bimbingan dan penasihatan bagi membantu peljar-pelajar yang bermasalah di sekolah.

  • Selain itu, fasa yang ketiga ialah fasa yang merupakan proses mengenali pelajar Pada tahap ini, guru-guru dapat mengaplikasi kemahiran-kemahiran asas kaunseling dan boleh mengenal pasti pelajar-pelajar yang memerlukan bimbingan dan penasihatan. Teknik atau kaedah yang digunakan oleh guru adalah untuk tujuan mengumpul maklumat tentang pelajar yang menerima perkhidmatan bimbingan ini. Antara teknik atau kaedah yang boleh digunakan ialah teknik ujian, temubual, soal selidik, teknik sosiometrik dan lain-lain lagi. Seterusnya, fasa yang keempat pula, mengenai proses membimbing pelajar yang secara khususnya pelajar akan dibimbing melalui tiga cara iaitu menjalankan bimbingan secara individu, bimbingan secara kelompok dan juga konsultansi yang melibatkan ibu bapa. Hal ini dapat membantu pelajar menyelesaikan masalah mereka ataupun sebagai seorang guru kita memberi cadangan bagi pelajar untuk menyelesaika masalah mereka. Akhir sekali, fasa yang kelima ialah analisis penilaian dimana melihat keberkesanaan perhubungan bimbingan dan penasihatan itu sama ada berkesan atau tidak berkesan. Hasil analisis ke atas pelajar dibahagikan kepada dua kategori iaitu berjaya dibimbing atau tidak berjaya dibimbing. Keputusan dari fasa ini akan dijalankan ke dalam fasa berikutnya jika perlu.
RUMUSAN 

  • Disini saya rumuskan, pengurusan penasihatan murid yang terdiri daripada bimbingan, penasihatan dan mentoring merupakan kaedah-kaedah yang boleh digunakan untuk mebantu murid-murid dalam aspek pembelajaran dalam kehidupan. Cara pendekatan yang berbeza ke atas setiap murid harus diwujudkan agar mereka menyedari kewujudan pihak lain yang mengambil berat tentang mereka. Sebagai seorang guru, sikap profesional dalam menangani isu dan masalah pelajar sangat diperlukan agar pelajar dapat memberikan kerjasama dalam menyelesaikan masalahnya.

No comments:

Post a Comment

TOPIK 14: PENGURUSAN ALAM PEMBELAJARAN.

DEFINISI PENGURUSAN ~  Pengurusan bermaksud satu proses untuk mendapatkan penyertaan dan kerjasama dari semua ahli untuk mencapai matla...