PENGURUSAN BILIK DARJAH
Pengurusan bilik darjah adalah satu proses pembentukkan suatu alam pembelajaran serta usaha untuk mengekalkannya dimana iklimnya kondusif untuk pelaksanaan proses pengajaran dan pembelajaran agar objektif yang ditetapkan tercapai.
CIRI-CIRI PENGURUSAN BILIK DARJAH
MATLAMAT PENGURUSAN BILIK DARJAH
POLA INTERAKSI DALAM BILIK DARJAH
Interaksi bermaksud pengaruh atau aksi dua hala. Dalam proses ini, seorang individu berinteraksi dengan individu-individu yang lain atau bahan-bahan di dalam persekitaran dengan tujuan mempengaruhi satu sama lain. Di dalam bilik darjah
Terdapat 3 jenis pola interaksi iaitu:
1. Interaksi sehala -interaksi sehala daripada guru kepada murid.
2. Interaksi dua hala -interaksi dua hala antara guru dengan murid atau
murid dengan murid
3. Interaksi pelbagai hala -interaksi antara guru dengan murid,murid dengan
murid dan murid dengan guru.
DEFINISI
Disiplin dalam bilik darjah penting kerana salah satu unsur utama kejayaan dalam proses pembelajaran. Menurut lindgren (1976) menghuraikan bahawa displin membawa maksud hukuman dan kawalan untuk mematuhi tatatertib. Menurut oliva (1956) disiplin merujuk kepada kawalan diri, kawalan dari luar, patuh kepada autoriti dan keadaan bilik darjah yang teratur.
PUNCA DISIPLIN
Kebosanan - guru gagal menyediakan aktiviti yang menarik, mencabar dan sesuai dengan tahap pencapaian pelajar.
Pengurusan lemah – penyediaan guru yang lemah seperti bahan bantu visual guru yang bermasalah atau guru tiada pengalaman mengendalikan alat bantu, terlalu banyak halangan yang menganggu kelancaran pelajaran.
Tahap kesukaran – pelajar mengalami kesukaran menyiapkan tugas mungkin kerana terlalu sukar, kurang jelas, dan penggunaan bahasa yang tidak sesuai serta tempoh masa terlalu
Keliru – pelajar keliru dengan penjelasan guru, guru tidak memberitahu secara jelas dan menerangkan apa yang diinginkan daripada pelajar
Keyakinan – harga kendiri akedemik rendah dimana pelajar akan kurang yakin pada diri sendiri
RUMUSAN
Secara keseluruhannya, setiap guru haruslah mengetahui maksud pengurusan bilik darjah secara mendalam dan cara untuk menguruskannya. Hal ini dapat membina sebuah organisasi yang baik di dalam bilik darjah. Selain itu, guru juga harus bijak memikirkan cara untuk mengatasi masalah displin yang sering berlaku di dalam bilik darjah.
No comments:
Post a Comment