Monday, April 22, 2019

TOPIK 6: PENGURUSAN BILIK DARJAH.


PENGURUSAN BILIK DARJAH

Pengurusan bilik darjah adalah satu proses pembentukkan suatu alam pembelajaran serta usaha untuk mengekalkannya dimana iklimnya kondusif untuk pelaksanaan proses pengajaran dan pembelajaran agar objektif yang ditetapkan tercapai.




CIRI-CIRI PENGURUSAN BILIK DARJAH



MATLAMAT PENGURUSAN BILIK DARJAH



POLA INTERAKSI DALAM BILIK DARJAH

Interaksi bermaksud pengaruh atau aksi dua hala. Dalam proses ini, seorang individu berinteraksi dengan individu-individu yang lain atau bahan-bahan di dalam persekitaran dengan tujuan mempengaruhi satu sama lain. Di dalam bilik darjah
Terdapat 3 jenis pola interaksi iaitu:
   1. Interaksi sehala -interaksi sehala daripada guru kepada murid.
   2. Interaksi dua hala -interaksi dua hala antara guru dengan murid atau
       murid dengan murid
   3. Interaksi pelbagai hala -interaksi antara guru dengan murid,murid dengan
       murid dan murid dengan guru.

PENGURUSAN DISPLIN DALAM BILIK DARJAH

DEFINISI


Disiplin dalam bilik darjah penting kerana salah satu unsur utama kejayaan dalam proses pembelajaran. Menurut lindgren (1976) menghuraikan bahawa displin membawa maksud hukuman dan kawalan untuk mematuhi tatatertib. Menurut oliva (1956) disiplin merujuk kepada kawalan diri, kawalan dari luar, patuh kepada autoriti dan keadaan bilik darjah yang teratur.

PUNCA DISIPLIN

Kebosanan - guru gagal menyediakan aktiviti yang menarik, mencabar dan sesuai dengan tahap pencapaian pelajar.

Pengurusan lemah – penyediaan guru yang lemah seperti bahan bantu visual guru yang bermasalah atau guru tiada pengalaman mengendalikan alat bantu, terlalu banyak halangan yang menganggu kelancaran pelajaran.

Tahap kesukaran – pelajar mengalami kesukaran menyiapkan tugas mungkin kerana terlalu sukar, kurang jelas, dan penggunaan  bahasa yang tidak sesuai serta tempoh masa terlalu

Keliru – pelajar keliru dengan penjelasan guru, guru tidak memberitahu secara jelas dan menerangkan apa yang diinginkan daripada pelajar

Keyakinan – harga kendiri akedemik rendah dimana pelajar akan kurang yakin pada diri sendiri

RUMUSAN

Secara keseluruhannya, setiap guru haruslah mengetahui maksud pengurusan bilik darjah secara mendalam dan cara untuk menguruskannya. Hal ini dapat membina sebuah organisasi yang baik di dalam bilik darjah. Selain itu, guru juga harus bijak memikirkan cara untuk mengatasi masalah displin yang sering berlaku di dalam bilik darjah.











No comments:

Post a Comment

TOPIK 14: PENGURUSAN ALAM PEMBELAJARAN.

DEFINISI PENGURUSAN ~  Pengurusan bermaksud satu proses untuk mendapatkan penyertaan dan kerjasama dari semua ahli untuk mencapai matla...