DEFINISI PENGURUSAN
· Pengurusan merupakan sebagai proses perancangan, penyusunan, pengarahan dan pengawalan usaha ahli-ahli organisasi dan menggunakan semua sumber organisasi untuk mencapai matlamat organisasi.
· Pengurusan juga dianggap sebagai proses pengarahan, penyelarasan, dan pengaruh ke atas operasi organisasi untuk mencapai matlamat yang dikehendaki dan prestasi sepenuhnya
PERSPEKTIF PENGURUSAN ⇒ Bilik darjah
⇒ Sekolah
DEFINISI PENGURUSAN BILIK DARJAH
Pengurusan bilik darjah merupakan salah satu usaha atau inisiatif yang perlu dilakukan guru di sekolah bagi memastikan para pelajar berminat dalam pembelajaran serta membantu para pelajar untuk melibatkan diri dalam setiap aktiviti yang dilakukan didalam kelas. Pengurusan bilik darjah juga bertujuan untuk memastikan proses pembelajaran berlaku dengan lebih efektif.
·
STRATEGI PENGURUSAN PEMBELAJARAN
BERPUSATKAN PELAJAR
Membawa maksud pelajar perlu menunjukkan hasil yang mereka perolehi dari sesi pembelajaran dan pelajar juga digalakkan untuk turut serta dalam setiap aktiviti yang dijalankan bagi mewujudkan pelajar yang seimbang dari segi akademik dan penglibatan.
Membawa maksud pelajar perlu menunjukkan hasil yang mereka perolehi dari sesi pembelajaran dan pelajar juga digalakkan untuk turut serta dalam setiap aktiviti yang dijalankan bagi mewujudkan pelajar yang seimbang dari segi akademik dan penglibatan.
BERPUSATKAN BAHAN
Bagi membantu pelajar untuk mudah memahami apa yang diajarkan, guru perlu bijak dalam berfikiran kreatif, kritis dan inovatif supaya pelajar lebih berminat dan bersemangat untuk melakukan aktiviti bersama-sama didalam kelas.
Bagi membantu pelajar untuk mudah memahami apa yang diajarkan, guru perlu bijak dalam berfikiran kreatif, kritis dan inovatif supaya pelajar lebih berminat dan bersemangat untuk melakukan aktiviti bersama-sama didalam kelas.
3 BERPUSATKAN GURU
DEFINISI PEMBELAJARAN
· Pembelajaran bermaksud proses belajar sesuatu perkara yang baru
DEFINISI PENGURUSAN PEMBELAJARAN
· Pengurusan pembelajaran adalah proses merancang pengajaran dan pembelajaran agar mencapai matlamat, menentukan atau memberi garis panduan perkara-perkara yang perlu dilakukan oleh guru, menentukan mata pelajaran yang diajar guru mengikut kepakaran, memimpin dan memberi inspirasi kepada guru dan mengawal aktiviti serta memantau pelaksanaan agar ianya berjalan sebagaimana yang dirancang.
PRINSIP PEMBELAJARAN
- KESEDIAAN PEMBELAJARAN
- PENGALAMAN
- LATIHAN
- KONDUSIF
- BERMATLAMAT
- PENGLIBATAN AKTIF
- PERSEDIAAN AWAL
- MENGKAJI MURID
- UNSUR DORONGAN
JENIS – JENIS PEMBELAJARAN
· MEMPROSES MAKLUMAT – usaha mengenalpasti rangsangan, menamakan rangsangan, mengelaskan serta membina konsep dan prinsip.
· MENGGUNAKAN PENGALAMAN – melibatkan pembelajaran membina kebiasaan, membina kemahiran dan menyelesaikan masalah. RUMUSAN
Bagi memastikan setiap gerak kerja dalam proses pengajaran dan pembelajaran berlangsung dengan lancar aspek yang berkait rapat perlu memainkan peranan yang penting supaya setiap pelajar dapat menerima input yang sebaik mungkin. Bermula dari pengurusan disekolah sehinggalah memastikan setiap pelajar bersedia untuk menjalani proses pengajaran dan pembelajaran semua pihak perlu memainkan peranan masing-masing.
No comments:
Post a Comment