Thursday, April 25, 2019

TOPIK 11: PENGURUSAN PELBAGAI BUDAYA.

DEFINISI  BUDAYA
  • Budaya merujuk kepada ciri-ciri atau hasil tingkah laku yang dipelajari oleh sekumpulan manusia daripada persekitaran sosial. Budaya juga merupakan keseluruhan kompleks yang mengandungi ilmu pengetahuan, kepercayaan, kesenian, moral, undang-undang, adat dan sebarang bentuk keupayaan yang diperolehi oleh seseorang sebagai ahli masyarakat. Pelbagai budaya pula dapat didefinisikan  iaitu bermaksud pelbagai bermaksud perihal pelbagai jenis. Ia juga dianggap sebagai satu sistem kepercayaan dan tingkahlaku yang mengiktiraf dan menghormati kewujudan dalam kelompok dalam sesebuah organisasi atau masyarakat. 
KEPELBAGAIAN BUDAYA MURID
 
  • Perbezaan individu dalam konsep pelbagai budaya ini merujuk kepada manusia sememangnya berbeza antara satu sama lain. Guru perlu sedar hakikat ini kerana terdapat guru yang mengajar pelajar seolah-olah semuanya berada paada tahap yang sama tetapi sebaliknya tidak, seperti berkebolehan, kesediaan, motivasi dansebagainya. Semua pelajar adalah berbeza dari segi minat, gaya pembelajaran dan jangka masa yang diperlukan untuk belajar. Banyak perbezaan di kalangan pelajar iaitu dari segi bangsa, agama, taraf keluarga, gender. Pendekatan pendidikan inklusif adalah satu model untuk sekolah-sekolah menangani ciri kepelbagaian di kelas biasa. Pendidikan inklusif bermaksud usaha untuk mengintegrasikan pelajar secara individu.

PENDIDIKAN PELBAGAI BUDAYA 
  • Pendidikan pelbagai budaya pula terbahagi kepada beberapa bahagian iaitu tujuan, prinsip dan matlamat. Tujuan pendidikan pelbagai budaya adalah untuk mengajar pelajar mengenali, menerima dan menghargai perbezaan yang wujud kerana budaya, bangsa, kelas sosial, gender, agama, keperluan istimewa(OKU) dan lain-lain lagi. Dari segi prinsip pula, pihak yang terlibat seharusnya memberi penekanan kepada kajian tentang etnik yang meliputi ciri kolompok pelbagai budaya serta sumbangan mereka kepada masyarakat. Seterusnya, matlamat pendidikan pelbagai budaya pula ialah matlamat asas untuk membangunkan pengetahuan, kemahiran dan sikap yang dapat berfungsi dalam masyarakat pelbagai budaya supaya dapat diwujudkan “keadilan sosial”. 
  IMPLIKASI DAN CABARAN 
  • Pendidikan adalah satu proses revolusi yang berubahan secara berterusan. Proses ini merupakan satu pengalaman yang mencabar dan membawa tekanan kepada guru. Bagi menghadapi perubahan ke arah menangani kepelbagaian pelajar secara berkesan dan berkualiti maka latihan dan perkembangan staf guru boleh berlaku dalam tiga kaedah. Pertama melalui program perguruan asas/pra perkhidmatan dimana sukatan pelajaran pendidikan guru di maktab dan universiti perlu disemak semula untuk menekankan komponen kepelbagaian pelajar dari pemahaman konsep dan kaedah. Seterusnya, melalui kursus dan perkhidmatan di mana kursus dalam perkhidmatan dilakukan secara berterusan untuk membantu para guru menangani perubahan secara berkesan. Isi kandungan kursus perlu diasaskan kepada kumpulan sasaran serta aspek perubahan, penguasaan kemahiran baru dan peneguhan kemahiran yang sedia ada. Akhir sekali, program pengembangan staf berpusatkan sekolah. Pendekatan ini menggalakkan keseluruhan staf sesebuah sekolah untuk menghadapi dan menyelesaikan isu sebenar dalam konteks kerja yang sebenar.
RUMUSAN 
Rumusannya, guru merupakan pendidik yang sangat penting untuk menjayakan sesebuah pembentukan. Tanpa peranan mereka masalah yang dihadapi tidak dapat diatasi malah sebarang perubahan yang dijalankan tidak dapat dijalankan dengan lancar.

No comments:

Post a Comment

TOPIK 14: PENGURUSAN ALAM PEMBELAJARAN.

DEFINISI PENGURUSAN ~  Pengurusan bermaksud satu proses untuk mendapatkan penyertaan dan kerjasama dari semua ahli untuk mencapai matla...